Pokud se snažíme efektivně řídit svůj čas, je užitečné vnímat ho skrze pyramidu času.
Tento model ukazuje, že na vrcholu pyramidy je Vize. Aby člověk měl smysl v tom, co dělá každý den, je důležité, aby věděl, proč to dělá, a k tomu právě slouží Vize ve vrcholu pyramidy.
1. VIZE je naším směrem, naším cílem, něčím jako maják nebo hvězda na naší cestě, ať už se jedná o životní, pracovní nebo jakýkoliv jiný cíl.
„Je zhola zbytečné se ptát, má-li život smysl či ne. Má takový smysl, jaký mu dáme.“ ~ Seneca
Máte zformulovanou vizi? Zkoušeli jste to někdy? Vize, známá také jako osobní poslání, definuje, kdo jsme, jací jsme a kam v životě směřujeme. Mělo vyjadřovat naše životní přispění, věci, kterých chceme dosáhnout a také charakteristiku osobnosti, kterou chceme být.
Klíčové charakteristiky kvalitní vize nebo osobního poslání:
- Je založeno na principech, které přinášejí pravou kvalitu života.
- Určuje směr a smysl.
-
Inspiruje a vyzývá.
-
Odráží naše hodnoty.
-
Představuje naše nejlepší „já“.
,,Osobní poslání nelze napsat přes noc. Napsat osobní poslání může trvat několik týdnů nebo dokonce měsíců. A i potom se k němu potřebujete pravidelně vracet a provádět v něm změny v souladu s tím, jak se prohlubuje Vaše poznání a jak se mění okolnosti Vašeho života.“ ~ Stephen R. Covey
2. Když znáte vaši vizi a tušíte směr, kterým se vydat, můžeme postupovat v pyramidě od vrcholu dolů a v souladu s vizí plánovat roky, měsíce, týdny až po jednotlivé dny. Pod vizí následuje bod ROKY.
Plánovač období/roků je užitečným nástrojem pro dlouhodobé a strategické plánování, například pro rozpoznání trendů a sezónních vzorů. Pokud pracujete s dlouhodobými projekty na několik let, můžete využít jednoduchý plánovač období, který si stáhnete zdarma zde:
3. MĚSÍČNÍ plánovací kalendář ke stažení zde:
Jedná se o ideální a užitečný nástroj, zejména pokud máte nějaký složitý úkol, kde potřebujete sledovat časové plány a události na období jednoho měsíce a více. Například, pokud se připravujete na:
-
Zkoušková období: abyste byli schopni sledovat všechny zkoušky, termíny odevzdání projektů a další akce spojené s akademickými povinnostmi.
-
Pracovní projekty: pro sledování plánů projektů, důležitých termínů a schůzek v práci, je měsíční plánovací kalendář velmi efektivní.
-
Finanční plánování: pro sledování plateb, fakturace, plánování úspor a dalších finančních aspektů může být měsíční plánovací kalendář užitečný.
4. TÝDEN a rozvrh časových zón umožňuje detailnější plánování a organizaci času na základě konkrétních časových bloků během týdne, což může vést k efektivnějšímu využití času a lepšímu řízení povinností a aktivit.
V obrázku si můžete prohlédnout můj osobní rozvrh z dob realitní činnosti :)
Prázdnou šablonu si můžete stáhnout zde:
5. DNY a různá setkání a schůzky plánujeme a řešíme v kalendáři, který můžeme používat buď elektronicky v telefonu či počítači, nebo v papírové podobě. To již záleží individuálně na preferencích každého jednotlivce a co je pro něj příjemnější.
Pro úkoly můžete využít TO-DO lístek nebo aplikaci v telefonu.
Já osobně si pro urgentní úkoly, které potřebuji zvládnout v ten den, zapisuji na papírový TO-DO seznam, který po splnění vyhodím. Pro úkoly, které jsou důležité, ale neurgentní, používám seznam úkolů v telefonu. Pro nápady mám určené speciální místo IDEAS, kde si je zapisuji.
7 TIPŮ PRO TIME MANAGEMENT
-
Uspořádejte si své pracovní místo: ukliďte si svůj pracovní stůl
-
Začněte plánováním: počítejte i s rezervou
-
Pomůže vám TO-DO list: seřaďte úkoly podle důležitosti a urgentnosti
-
Zjistěte, kdy se vám pracuje nejlépe: jste ranní ptáče nebo noční sova?
-
Delegujte práci: pravidelné / automatické činnosti
-
Trénujte soustředění: např. 20 minut na úkol (pomodoro)
-
Nezapomínejte na přestávky a odměňte se / meditace
Pokud máte pocit, že byste potřebovali pomoc s time managementem nebo při určení vaší vize, neváhejte mi napsat.
Ráda vám pomohu.
Mischel Vojnarová
Certifikovaná osobní koučka pro seberozvoj
a specialiska neurografiky